Transferul elevilor în anul școlar 2025-2026 se realizează conform unor noi prevederi stabilite de Legea 141, prin care a crescut numărul maxim de elevi dintr-o clasă și modificarea ROFUIP, prin care inspectoratele școlare pot aproba depășirea numărului maxim de elevi dintr-o clasă cu 4 elevi.
- Inspectoratele școlare pot aproba depășirea numărului maxim de elevi dintr-o clasă cu 4 elevi, din anul școlar 2025-2026, față de 2 elevi în anul școlar precedent, conform Ordinului nr. 6.055, publicat în Monitorul Oficial.
- La aprobarea cererilor de transfer, inspectoratele școlare vor respecta prevederile privind numărul de elevi dintr-o clasă, art. 23 alin. (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 128/2023, modificate prin Legea 141/2025.
Inspectoratul Școlar Județean Dolj a publicat procedura de transfer pentru anul școlar 2025-2026, în care sunt incluse condițiile în care se aprobă transferul, documentele necesare și modelul de cerere pentru transfer.
Elevii au dreptul să se transfere de la o formaţiune de studiu la alta, de la o unitate de învăţământ la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare/calificare profesională la alta, de la o clasă la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile ROFUIP 2024, precum şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ la care se face transferul.
De la 1 septembrie 2025, crește numărul de elevi în clasă, potrivit Legii nr. 141/2025, care modifică art. 23 din Legea învățământului preuniversitar. Modificările se aplică pentru toate clasele, pe fiecare ciclu școlar, astfel că într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent.
Noile prevederi din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 în legătură cu numărul de elevi dintr-o clasă.
Transferul elevilor în perioada vacanțelor dintre module și a vacanței școlare de vară
„În perioada vacanțelor școlare dintre module și a vacanței școlare de vară, transferul elevilor se realizează cu aprobarea consiliului de administrație al unității de învățământ la care se solicită transferul și cu avizul consultativ al consiliului de administrație al unității de învățământ de la care se transferă. Consiliul de administrație al unității de învățământ la care se solicită transferul motivează, în scris, refuzul de aprobare a cererii.
Doar în situații medicale deosebite, altele decât cele menționate la art. 144, alin. (5), lit. b) din ROFUIP, I.Ș.J. Dolj poate aproba transferul elevilor din clasa a IX-a a învățământului liceal, cu păstrarea filierei, profilului și specializării, în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, dacă media lor de admitere, fără a lua în considerare elevii admiși pe locurile speciale pentru elevii romi și pentru cei cu cerințe educaționale speciale (CES), este cel puțin egală cu media ultimului admis prin procesul de repartizare computerizată la specializarea la care se solicită transferul, doar în situații medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale județene/a municipiului București, acolo unde există, sau a documentelor medicale justificative, și în situațiile excepționale prevăzute la art. 144 alin. (5), cu încadrarea în numărul maxim de elevi pe formațiune de studiu, stabilit de lege.”
Transferul elevilor în timpul cursurilor în anul școlar 2025-2026
„În conformitate cu prevederile art. 144, alin. (5), lit. f) din O.M.E. nr. 5726/2024 privind aprobarea ROFUIP, C.A. al I.Ș.J. Dolj poate aproba transferul elevilor în timpul anului școlar, în situații excepționale, altele decât cele menționate la lit. a)–e) ale art. 144, alin. (5), cu respectarea prevederilor ROFUIP. De asemenea, C.A. al I.Ș.J. Dolj poate aproba suplimentarea numărului de locuri/clasă/profil/specializare/unitate școlară pentru realizarea transferului elevilor, în limita efectivelor maxime prevăzute de lege.
Situațiile excepționale în care inspectoratul poate aproba transferul elevilor în timpul anului școlar
- Schimbarea domiciliului elevilor/părinților în aceeași localitate, în cazul elevilor din învățământul primar și gimnazial;
- Situații medicale, altele decât cele menționate la art. 144, alin. (5), lit. b) din ROFUIP;
- Neadaptarea elevilor la mediul școlar din clasă/grupă/unitate de învățământ;
- Eventuale conflicte care pot să apară între elevi, elevi și profesori, părinți și profesori;
- Situații de reorientare școlară și profesională;
- Practicarea unui sport de performanță în alte instituții decât liceul de profil;
- În cazul copiilor victime sau martori ai violenței domestice, inspectoratele școlare aprobă transferul urgent, cu caracter temporar, la unitățile școlare recomandate de către instituțiile care oferă servicii sociale pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, conform procedurii stabilite de către Ministerul Educației (O.M.E., art. 138 alin. 2).
Transferul copiilor/elevilor se face la solicitarea scrisă a părinților/tutorilor legali/elevilor majori/unității de învățământ. Cererea de transfer se va semna de către ambii părinți sau, în cazul în care este semnată de către un părinte, va fi însoțită de acordul scris al celuilalt părinte. În cerere se va menționa cel puțin o dată de contact: număr de telefon/adresă de e-mail”, conform procedurii.
II. Dosarul elevului pentru care se solicită transfer conține următoarele documente:
- Copiile actelor de identitate ale copilului/elevului (certificat de naștere, carte de identitate) și ale părinților (carte/buletin de identitate).
- Dovada de domiciliu.
- În cazul părinților divorțați, copia sentinței de divorț, pentru a justifica autoritatea părintească și domiciliul copilului.
- Documente care justifică motivul solicitării de transfer și încadrarea transferului în situația excepțională.
- Adeverință care atestă calitatea de elev. În cazul elevilor din învățământul liceal, în adeverință se vor menționa în mod obligatoriu următoarele informații: domeniul de pregătire/specializarea/calificarea profesională, forma de învățământ, media de admitere (în cazul elevilor din clasa a IX-a), media ultimului an absolvit (pentru elevii din clasele X-XII/XIII).
- Adeverință eliberată de unitatea de învățământ la care se solicită transferul. Adeverința va cuprinde următoarele informații: efectivul de elevi la clasa/clasele (în cazul existenței claselor paralele) la care se solicită transferul, media de admitere a ultimului admis la clasa la care se solicită transferul (în cazul elevilor din clasa a IX-a), media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul (în cazul elevilor din clasele X-XII/XIII).
